Er is vanuit de raad een toenemende behoefte aan (financiële) informatie om het inzicht te vergroten en verantwoorde keuzes te kunnen maken. De bestaande planning & control documenten spelen hierin een belangrijke rol. In de afgelopen jaren hebben wij meer energie gestoken in het verhaal achter de cijfers. Dit bereiken we door het houden van bijeenkomsten, door de nieuwe begrotingsopzet die vanaf de begroting 2021 is geïntroduceerd en door het (tussentijds) op een meer frequente basis delen en bespreken van (financiële) informatie. Daarnaast hebben we onlangs een applicatie in gebruik genomen om planning en control te digitaliseren en online te presenteren. Voor de Programmabegroting 2022 gaan we voor het eerst gebruik maken van deze applicatie en gaan we gedurende het begrotingsjaar eenzelfde aanpak hanteren als in de afgelopen jaren, waarbij we in de afgelopen en komende maanden meerdere sessies hebben georganiseerd/ organiseren om belanghebbenden mee te nemen in het begrotingsproces.
Gemeenten en provincies dienen voor het verslagjaar 2022 voor de eerste keer een rechtmatigheidsverantwoording op te nemen in de jaarrekening. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de naleving van de regels, die relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente. Het dagelijkse bestuur is al staatsrechtelijk en bestuurlijk verantwoordelijk voor de rechtmatigheid, echter is het nu de accountant die hierover verslag uitbrengt en het gesprek voert met de gemeenteraad. In de toekomst dient het dagelijkse bestuur zelf een verantwoording op te stellen, die opgenomen wordt in de jaarrekening. Wij hebben inmiddels een start gemaakt met het beschrijven van processen zodat er meer systeemgerichte controles uitgevoerd kunnen worden, waarbij de controle gericht is op het toetsen van het proces zelf. Daarbij stellen wij ons vooral de vraag of de opzet (inrichting) van een proces goed is en of er daadwerkelijk gewerkt wordt zoals het proces is opgezet.