Steeds meer organisaties besteden meer aandacht en tijd aan het digitaliseringsproces en dat een verschuiving plaats vindt naar regieorganisaties. Een van de gevolgen is dat de dienstverlening steeds meer digitaal verloopt, hetgeen consequenties heeft voor de huidige functies en deze gaan veranderen. Het beheer van de applicaties binnen de gemeente wordt mede daardoor belangrijker en verdient een andere aanpak om op een hoger niveau te komen met als uiteindelijke doel efficiënter en effectiever om te gaan met het beheer en ondersteuning van de applicaties.
Vorig jaar zijn alle werkplekken vervangen door nieuwe apparatuur, waarbij gedacht moet worden aan een notebook of een desktop en tweetal monitoren (27 inch). Ondanks de pandemie verliep de (versnelde) uitlevering aan de medewerkers voorspoedig en naar wens en kon nagenoeg iedereen op afstand werken. We waren al gestart met het voorbereiden van het virtueel vergaderen in Microsoft Teams en hebben dit bij de uitrol van de werkplekken gelijk operationeel ingezet. Het resultaat was dat de gemeente Noordenveld vrijwel vanaf het eerste moment in staat was om op afstand medewerkers met elkaar te laten communiceren en overleggen. Microsoft Teams is nu de standaard applicatie binnen de gemeente voor het virtueel vergaderen.
De informatieveiligheid en privacy hebben grotendeels betrekking op de AVG en hebben voortdurend onze aandacht. Om te borgen dat dit toekomstbestendig is, is een samenwerking op dit gebied met een andere gemeente gestart waardoor we samen hierin optrekken en de continuïteit willen realiseren. Met de een deskundig partij op dit gebied hebben we hier inrichting aan gegeven. Deze (wettelijke) verplichting vraagt een voortdurende aandacht en scherpte en in de toekomst wordt dit door allerlei bedreigingen van buitenaf alleen maar belangrijker. Om te borgen dat we scherp en alert zijn en blijven is het een vereiste dat we structureel blijven investeren hierin om de beveiliging van zowel hardware, als software “up-to-date” te kunnen houden.
De Service Desk hebben we verder door ontwikkeld en daarbij de ICT-dienstverlening verder geoptimaliseerd. Hierbij hebben we de applicatie TOPdesk uitgebouwd en meer functionaliteiten beschikbaar gesteld aan de (interne) klanten om hun nog beter te kunnen faciliteren en ondersteunen. In de applicatie TOPdesk kunnen klanten hun vragen, wensen of problemen melden en wordt het proces gemonitord in de verwerking, prioritering en afhandeling. Daarnaast kan men eveneens reserveringen maken, waarbij gedacht moet worden aan het reserveren van een fiets, een auto, een kamer/ruimte, een OV-kaart of een beamer.