Financiële begroting

Functie van de begroting en kaders

In het Coalitieakkoord 2018-2022 is ten aanzien van financiële kaders in onderdeel 13 Financiën en bedrijfsvoering het volgende vermeld:

  • lastenverzwaring voor inwoners wordt zoveel als mogelijk voorkomen;
  • de OZB stijgt niet meer dan trendmatig.

In de Kadernota 2022 zijn de (aanvullende) kaders geformuleerd waarbinnen de programmabegroting 2022 is opgesteld.

Tenslotte willen we de toetsingskaders in herinnering brengen die met ingang van de begroting 2010 zijn vastgesteld en nog steeds actualiteitswaarde hebben. Om de begroting en de werkdruk beheersbaar te houden hebben wij een aantal uitgangspunten vastgelegd. Daarmee wordt duidelijkheid geschapen voor onze externe relaties en de eigen organisatie.

We zetten ze hieronder op een rijtje:

  • nieuwe taken die door rijksregelgeving bij de gemeente terechtkomen, worden uitsluitend bekostigd uit de daarvoor beschikbaar komende extra middelen. Zonder extra geld geen extra taken. Het ambitieniveau is passend bij de rijksvergoeding;
  • nieuw beleid op basis van eigen prioriteiten wordt eerst dan opgepakt wanneer er middelen worden gevonden in de lopende begroting. Daarbij geldt het adagium dat je datgene wat je niet hebt, minder mist dan datgene dat je al wel hebt;
  • projecten in de sfeer van gebiedsontwikkeling die leiden tot extra inkomsten voor de gemeente zelf gaan voor op die projecten waarbij dat niet of nauwelijks het geval is;
  • werkzaamheden aan beleidsontwikkelingen die niet absoluut noodzakelijk zijn worden stilgelegd. Met plannen en nota’s die verwachtingen oproepen die niet of moeizaam kunnen worden waargemaakt wordt zeer terughoudend omgegaan. Concreet betekent dit onder meer dat de al vastgestelde nota’s binnen de bestaande budgetten tot uitvoering worden gebracht. Voor het overige zal uiterst terughoudend worden omgegaan met het ontwikkelen van nieuw beleid.
Deze pagina is gebouwd op 12/20/2021 11:40:41 met de export van 12/20/2021 11:25:33