Hierna wordt aangegeven welke doelstelling met de betreffende verbonden partij wordt nagestreefd. In het kader van het vermelden van beleidsvoornemens wordt aangegeven welke bijzondere ontwikkelingen zich voordoen.
1. Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Doel : de gemeente Noordenveld maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Deze GR is een wettelijke verplichting op basis van de Wet veiligheidsregio’s. De 12 Drentse gemeenten financieren gezamenlijk voor een groot deel de veiligheidsregio Drenthe. Naast de 12 Drentse gemeentelijke bijdragen wordt de VRD voor een (klein) deel gefinancierd vanuit een Brede Doeluitkering (BDUR) van het Rijk. De VRD behartigt de belangen van de Drentse gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening in de regio. Daarnaast heeft de VRD de zorg voor een adequate samenwerking met de gemeenschappelijke meldkamer Noord Nederland. Ook is de VRD verantwoordelijk voor de gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : alle 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : het bestuur van de VRD is verantwoordelijk voor de brandweerzorg en rampen- en crisisbeheersing in Drenthe. Het algemeen bestuur bestaat uit alle Drentse burgemeesters. Een afvaardiging vanuit het algemeen bestuur vormt het dagelijks bestuur. Het veiligheidsbestuur wordt geadviseerd door het Directieoverleg Veiligheid. Hierin zitten de verantwoordelijke managers van de politie, GHOR en regionale brandweer, onder voorzitterschap van de coördinerende gemeentesecretaris.
Financieel belang : de gemeentelijke bijdrage is gekoppeld aan het component dat de gemeente via het gemeentefonds ontvangt voor brandweerzorg (OOV-nieuw). De huidige rijksbijdrage uit het gemeentefonds wordt gezien als een weerspiegeling van de daadwerkelijke kosten van gemeenten voor de brandweer en rampenbestrijding. Concreet betekent dit dat elke gemeente een gelijk aandeel aan inkomsten uit het gemeentefonds jaarlijks afdraagt aan de VRD. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de VRD bedraagt voor 2022 € 1.600.000.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 3.248.000;
- 31-12-2022: € 2.628.000.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 33.366.000;
- 31-12-2022: € 28.397.000.
Begroot resultaat 2022: € 0.
Risico’s : Als mogelijke risico’s worden door de VRD genoemd de toekomstige rechtspositie van de brandweervrijwilligers (dit kan meer gaan kosten), stijgende kosten in de aanschaf van het materieel van de brandweer (door voortschrijdende technische ontwikkelingen en veranderde wet- en regelgeving stijgen de kosten van het te vervangen materieel van de brandweer), digitale verstoring en een waarschijnlijke verhoging van de ongevallenverzekering voor de medewerkers van de VRD.
Ontwikkelingen : De toenemende complexiteit op het gebied van demografie, digitalisering, techniek en klimaat heeft tot gevolg dat er een nieuw type rampen zijn. Hoewel de oorzaak en het directe gevolg niet direct altijd bekend zijn kunnen de effecten een ontwrichtende uitwerking hebben op de samenleving. Voorbeelden zijn de COVID 19 crisis, de boerenprotesten en de landelijke 112 storing. De VRD gaat verder inzetten op het paraat houden van onze brandweer in de toekomst. Het wordt steeds lastiger en duurder om brandweervrijwilligers te vinden en (langdurig) te binden. Er wordt gekeken op welke wijze de brandweer in de toekomst in Drenthe kan worden georganiseerd.
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Drenthe
Doel : binnen het programma Zorg en Welzijn valt GGD Drenthe onder de Openbare gezondheidszorg. De GGD is voor de 12 Drentse gemeenten de uitvoeringsorganisatie voor de publieke gezondheid. Zij voert de taken uit zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Daarnaast adviseert en ondersteunt zij gemeenten bij het maken en uitvoeren van het lokale gezondheidsbeleid. Dit alles wordt bekostigd door een jaarlijkse bijdrage van de deelnemers.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : de 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : een collegelid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van het wettelijk vastgelegde basispakket, op basis van een vastgestelde begroting. Het totaal te financieren bedrag voor de basistaken en programma jeugd bedraagt voor 2022 € 1.176.000. Ten opzichte van 2021 gaat het totaal te financieren bedrag omhoog met € 53.000. Het tekort zal aangevraagd worden bij de perspectiefnota 2022. De stijging wordt veroorzaakt door de indexering van de loon- en prijscompensatie van 2,18%, een incidentele bijdrage voor organisatieontwikkeling en een uitbreiding van het Rijksvaccinatieprogramma.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 3.167.000;
- 31-12-2022: € 3.194.000.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 2.073.000;
- 31-12-2022: € 2.250.000.
Begroot resultaat 2022: € 0.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : De impact van de COVID-19 crisis op de GGD Drenthe is vanaf het begin af aan groot geweest. Er zijn diverse onzekerheden die mogelijk impact gaan hebben op hoe 2022 voor de GGD gaat verlopen. In de begroting voor 2022 gaat de GGD er vooralsnog van uit dat 2022 zoveel mogelijk als een 'normaal' jaar zal verlopen. Het voornemen is dat eind 2021 een vernieuwde beleidsvisie van de GGD Drenthe afgerond is voor de komende vier jaren. Ook de gevolgen van deze COVID-19 crisis op het gebied van volksgezondheid worden hierin meegenomen.
3. Recreatieschap Drenthe
Doel : behartiging van de belangen van recreatie en toerisme van de deelnemende gemeenten.
Vestigingsplaats : Dwingeloo
Betrokken : alle 12 Drentse gemeenten en de gemeente Ooststellingwerf.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : een collegelid is lid van het algemeen dagelijks bestuur.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage op basis van de begroting. De begroting 2022 is nog niet vastgesteld door de gemeenteraad. De gevraagde bijdrage van de gemeente Noordenveld is, conform de begroting van het Recreatieschap Drenthe, in totaal € 78.000 voor 2022 (exploitatiekosten € 63.000 plus een bijdrage vanuit het fonds recreatie en toerisme € 15.000), ten opzichte van € 76.000 in 2021. Deze bijdrage kan worden gedekt uit het reguliere begrotingsbudget.
Geraamd eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 822.000;
- 31-12-2022: € 829.000.
Geraamd vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 810.000;
- 31-12-2022: € 805.000.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Het Recreatieschap Drenthe ziet als aandachtspunt voor de toekomst de post onderhoud omdat er een toename is van de toeristisch-recreatieve bewegwijzering.
4. Gemeenschappelijke regeling inzake aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater (IBA's)
Doel : aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater.
Vestigingsplaats : niet van toepassing.
Betrokken : Noordenveld en waterschap Noorderzijlvest.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : niet van toepassing.
Financieel belang : de bijdrage wordt toegekend op basis van verleende diensten. De kosten hiervoor worden voldaan uit het GRP.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar: niet van toepassing.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar: niet van toepassing.
Begroot resultaat 2022: niet van toepassing.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : geen bijzonderheden.
5. Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Drenthe
Doel : de oprichting van een RUD vloeit voort uit de packagedeal tussen Kabinet, Het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Landelijk wordt de noodzaak voor de vorming van een RUD gevoeld om de kwaliteit van de uitvoering te vergroten en om de bestuurlijke versnippering over verschillende bestuursorganen tegen te gaan. Voor de totstandkoming van de RUD is in Drenthe gekozen voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling, omdat voor deze bij uitstek publieke taak de publieke rechtsvorm goede waarborgen biedt. Het takenpakket bestaat uit de milieutaken en omvat zowel de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving alsmede milieu specialistisch advies. Met deze samenwerking tussen de bestuursorganen en bestuurslagen wordt kennis, kwaliteit en capaciteit gebundeld. Dat leidt tot een robuuste en toekomstbestendige organisatie, die zal leiden tot kostenbesparing voor de deelnemers.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : alle 12 Drentse gemeenten en de provincie Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : een collegelid is lid van het algemeen bestuur van de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van de milieutaken op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld is vastgesteld op € 563.000 en komt overeen met de begroting 2022 van de RUD.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 36.000;
- 31-12-2022: € 58.000.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 4.353.000;
- 31-12-2022: € 4.352.000.
Begroot resultaat 2022: € 22.000.
Risico’s :
- Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van de RUD kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd.
- Daarnaast kunnen diverse ontwikkelingen een grotere inzet vergen (en waar we geen grip op hebben), zoals meer bouw- en sloopmeldingen (asbest), diverse klachten over bijvoorbeeld geuroverlast, laag frequent geluid, etc. Voor een aantal van deze factoren is er een zekere keuzevrijheid (bijv. de inzet al dan niet van BOA's of een luchtspecialist). Deze kosten kunnen als meerwerk worden opgevoerd.
Ontwikkelingen :
- Een aantal ontwikkelingen dat in 2022 gaat plaatsvinden heeft gevolgen voor de begroting. Van sommige ontwikkelingen is nog niet bekend hoe groot de financiële impact voor ons zal zijn (zoals de Omgevingswet).
- Verder zijn er bepaalde taken die op ons afkomen waardoor de begroting uitdijt, zoals de indexering, herijking huisvesting, extra kosten huisvesting, verbeteren informatievoorziening en het actueel houden van het inrichtingenbestand.
- Budgetneutraal zijn vooralsnog taken die op ons afkomen op het gebied van bodem en externe veiligheid (door compensatie Gemeentefonds en Rijk).
6. Publiek Vervoer Groningen-Drenthe
Doel : Een optimaal, duurzaam, betaalbaar en toekomstbestendig vervoersysteem. Het is een samenwerking op het gebied van onder andere lokaal vervoer en vervoer speciaal toegespitst op doelgroepen, zoals het Wmo- en leerlingenvervoer. De samenwerking moet publiek vervoer in de toekomst betaalbaar houden, duurzamer maken en de service aan de reizigers verder verbeteren.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 22 gemeenten van Groningen en Drenthe en de provincies in de vorm van het OV-bureau Groningen Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie bestaat uit een afvaardiging van de collegeleden van de deelnemers, te weten één vertegenwoordiger per deelnemer per regio (er zijn zeven regio’s) en een vertegenwoordiger van het OV-bureau. De verantwoordelijk wethouder van Noordenveld, Kirsten Ipema, vertegenwoordigt het perceel Noord/Midden-Drenthe in het bestuur. Aan het bestuur komen alle bevoegdheden toe die aan de Regeling zijn opgedragen.
Financieel belang : In de besluitvorming begin 2016 hebben colleges en het bestuur van het OV-bureau aangegeven in totaal voor de contractperiode een jaarlijks bedrag van maximaal € 800.000 op te brengen. Per deelnemer is een jaarlijkse bijdrage hiervoor vastgesteld, waarbij de gemeenten een onderlinge verdeelsleutel hanteren op basis van het gemeentefonds 2015 voor de Wmo. Volgens deze verdeelsleutel is de bijdrage van de gemeente Noordenveld in 2022 € 22.000. De deelnemersbijdrage en de vervoerskosten worden betaald vanuit het Wmo-budget.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 0;
- 31-12-2022: € 23.000.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2022: € 0;
- 31-12-2022: € 0.
Begroot resultaat 2022: € 1.000.
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van Publiek Vervoer kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. De GR Publiek Vervoer Groningen Drenthe legt in haar kaderbrieven de nadruk op doorontwikkeling van het vervoerssysteem. De basis van (verdere) doorontwikkeling is echter dat de daadwerkelijke uitvoering van het vervoer op orde is.
Ontwikkelingen : Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie:
- De kosten voor een volledige bedrijfsvoering ondersteuning zijn niet in de begroting opgenomen. Binnen de bedrijfsvoering zijn nog niet alle punten afgedekt. Dit maakt dat de organisatie afhankelijk is van de beschikbare capaciteit en kennis van de deelnemers.
- De kleine omvang van de organisatie en het feit dat er maar één persoon per functiesoort aanwezig is, zorgt ervoor dat er geen vervanging onderling is bij ziekte/afwezigheid. Alle vervanging zal ingehuurd moeten worden waar hogere kosten aan verbonden zijn. Daarnaast ligt een groot deel van de kennis en kunde bij extern personeel. De organisatie is hierdoor afhankelijk van inhuurkrachten.
7. Enexis NV
Doel : netwerkbeheer.
Vestigingsplaats : Den Bosch.
Betrokken : provincies en gemeenten bezitten de aandelen.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : niet van toepassing.
Financieel belang : De gemeente bezit 0,0469% van de aandelen. Aangezien we nog niet over de begrote cijfers van 2022 beschikken, tonen we hieronder de financiële gegevens van Enexis voor 2021:
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2021: € 4.088 miljoen;
- 31-12-2021: € 4.088 miljoen.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2021: € 4.435 miljoen;
- 31-12-2021: € 4.435 miljoen.
Begroot resultaat 2021: € 99,9 miljoen.
Risico’s : Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde voor het jaarlijkse dividend.
Ontwikkelingen : Enexis NV is in 2009 op grond van de Splitsingswet losgekoppeld van voormalig moederbedrijf Essent NV. Dat betekent ook dat Enexis NV separaat gefinancierd moest worden. Dit heeft, in overleg met en met toestemming van de aandeelhouders (waaronder de gemeente Noordenveld) en het ministerie van BZK plaatsgevonden in de vorm van een viertal geldleningen met een looptijd van drie tot tien jaar en een rente van gemiddeld 4,65%. Bij de verkoop van de aandelen Essent in 2009 hebben de verkopende aandeelhouders een belang gehouden in een aantal speciale vennootschappen, opgericht ter bewaking en registratie van hun rechten en verplichtingen uit hoofde van de verkoop van de aandelen Essent NV. Naast bovenvermelde Enexis NV zijn dat:
- Vordering op Enexis BV (kapitaalverstrekking en lening);
- Verkoop Vennootschap BV;
- CBL Vennootschap BV;
- CSV Amsterdam BV;
- Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (lening).
Als gevolg van de extra investeringen in de energietransitie en de doorberekening van de Tennet-tarieven zal de winst 2021 en het in 2021 te ontvangen dividend over de winst van 2020 substantieel lager zijn ten opzichte van 2019 en 2020. Naar verwachting zal het uit te keren dividend in 2021 (over de winst van 2020) dalen naar ongeveer € 75 miljoen. In 2022 is de prognose dat het uit te keren dividend gehalveerd zal zijn ten opzichte van 2020 (€ 50 miljoen). In 2022 worden namelijk de tarieven door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opnieuw bepaald en zal de impact van de lage rente zich nadrukkelijk (negatief) doen gelden. De effecten van de coronacrisis op de lange termijn zijn nog onduidelijk. De impact van de coronacrisis op de nettowinst van het eerste halfjaar 2020 is echter gering te noemen.
8. NV Waterleidingmaatschappij Drenthe
Doel : gewaarborgde levering van water.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : provincie Drenthe en 11 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : stemrecht in de algemene aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang : de gemeente Noordenveld bezit 72 van de 1.946 aandelen (3,7%).
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2021: € 42,8 miljoen;
- 31-12-2021: onbekend.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2021: € 138,0 miljoen;
- 31-12-2021: onbekend.
Resultaat 2020: € 4,1 miljoen.
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : de jaarrekening 2020 is op 17 juni 2021 vastgesteld.
9. NV Bank Nederlandse Gemeenten
Doel : behartiging van de bancaire zaken van onder meer de Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats : Den Haag.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : stemrecht in de algemene aandeelhoudersvergadering.
Betrokken : Nederlandse staat, provincies en gemeenten.
Financieel belang : de gemeente Noordenveld bezit 0,05% (30.771) van de aandelen.
Eigen vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2021: € 5.097 miljoen;
- 31-12-2021: onbekend.
Vreemd vermogen begin en eind begrotingsjaar:
- 01-01-2021: € 155.262 miljoen;
- 31-12-2021: onbekend.
Resultaat 2020: € 221 miljoen.
Er is van de BNG geen begroting 2022 ontvangen. Derhalve volstaan wij met het vermelden van de cijfers uit de laatst goedgekeurde jaarrekening (2020).
Risico’s : niet van toepassing.
Ontwikkelingen : BNG Bank streeft naar een rendement op het eigen vermogen van minimaal 3,7% in 2021. De hoogte van de nettowinst is echter met onzekerheden omgeven omdat de bank geen voorspelling kan doen over de veranderingen in de hoogte van de debiteurenvoorziening en de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een nauwkeurigere schatting van de nettowinst voor 2021 kan de bank daarom niet maken.