In 2016 is de regelgeving met betrekking tot de gemeentelijke begroting en verantwoording gewijzigd en dienen we, vanaf de begroting 2017, inzicht te bieden in de baten en lasten die wij toerekenen aan leges en heffingen. De doelstelling van deze nieuwe voorschriften is de transparantie te verhogen met betrekking tot de totstandkoming van de legestarieven en andere gemeentelijke heffingen die hoogstens kostendekkend mogen zijn.
Berekening kostendekkendheid van de reinigingsheffing (bedragen x € 1.000) | |||
Lasten | |||
---|---|---|---|
Huisvuil | 7.3 Afval | 2.079 | |
Grof vuil | 7.3 Afval | 13 | |
Wegwerpglas | 7.3 Afval | -21 | |
Brengstation | 7.3 Afval | 721 | |
Oud papier | 7.3 Afval | -66 | |
Overige kosten | 7.3 Afval | 108 | |
Plastic | 7.3 Afval | 160 | |
Perceptiekosten | 0.64 Belastingen overige | 31 | |
Btw | n.v.t. | 501 | |
Overhead | 0.4 Overhead | 155 | |
Zwerfvuil | 2.1 Verkeer en vervoer | 3 | |
Totaal lasten | 3.684 | ||
Baten | |||
Afvalstoffenheffing | 7.3 Afval | 3.135 | |
Reinigingsrechten | 7.3 Afval | 72 | |
Totaal baten | 3.207 | ||
Exploitatietekort | 477 | ||
Dekkingspercentage | 87% |
Het exploitatietekort 2022 wordt ten laste van de voorziening afvalverwijdering gebracht. De komende 4 jaar wordt ook nog een exploitatietekort voorzien, o.a. door stijgende kosten (uitstroom SW-personeel, stortbelasting, inflatie van 2% ). Om te voorkomen dat het tarief in één keer fors omhoog moet zodra de voorziening het afgesproken minimum niveau heeft bereikt (€ 500.000), wordt het exploitatietekort stapsgewijs verhoogd en ten laste van de voorziening gebracht.